Za co tak naprawdę płacisz pośrednikowi?

6 maja 2022
0 Komentarzy

Współpraca z pośrednikiem – za co mu płacisz i co zyskujesz?

Każdy z nas słyszał historię o pośredniku, który zainkasował niebotyczną prowizję za sprzedaż nieruchomości, a jego praca ograniczyła się jedynie do wykonania kilku słabej jakości zdjęć, dodania oferty na portal ogłoszeniowy i oprowadzeniu po mieszkaniu kilku potencjalnych kontrahentów. Czy w rzeczywistości właśnie tak wygląda praca pośrednika? Od dekady udowadniamy, że tak nie jest! Dlatego dzisiaj krok po kroku przeprowadzimy Was przez cały proces pracy pośrednika, wyjaśniając jednocześnie, co dokładnie składa się na jego wynagrodzenie. Przede wszystkim należy pamiętać, że pośrednik to nie tylko reprezentant klienta, ale także osoba, która specjalizuje się w multitaskingu oraz posiada umiejętności z kilku dziedzin jak np. marketing, aranżacja wnętrz czy renowacja. Trudno się zatem dziwić, że jako ambasadorzy tego zawodu staramy się dbać o nasz wizerunek, stawiając na transparentność działań i piętnując nieuczciwe praktyki, które nadal, choć na mniejszą skalę, mają miejsce w branży nieruchomości. Przyjrzyjmy się zatem pracy pośrednika od A do Z.

Za co tak naprawdę płacisz pośrednikowi?

1. Doświadczenie i fachowa wiedza

Jeśli zapytać klientów biur nieruchomości, za co płacą pośrednikowi, to niewątpliwie wielu z nich odpowiedziałoby, że płacą za wiedzę oraz doświadczenie, którego sami nie posiadają. To prawda, agenci to osoby, które doskonale znają lokalny rynek nieruchomości oraz panujące na nim trendy. Śledzą także trendy ogólnoświatowe, na które w pewnym stopniu odpowiada rynek polski, wiedzą zatem, w jaki sposób zarządzać nieruchomością i przeprowadzić transakcję z korzyścią dla klienta. Co więcej, nasi pośrednicy, nawet ci z długim stażem pracy, szkolą się nie tylko, by posiadać aktualną wiedzą z zakresu prawa, ale także poznawać nowe narzędzia czy systemy mogące wspomóc kontrahentów i pomóc ekspertom w szybszym sfinalizowaniu transakcji. Te działania to nie tylko gwarancja powierzenia swojej inwestycji profesjonalistom, ale także pewność, że zostanie ona przeprowadzona sprawnie i na najwyższym poziomie. Za wiedzą oraz stażem pracy, idzie doświadczenie i to właśnie nabyte umiejętności sprawiają, że pośrednik jest w stanie rzetelnie i z największą starannością zająć się zadaniem powierzonym mu przez klienta.

2. Oszacowanie wartości

Na czym polegają wspomniane zadania? Zacznijmy od początku i wyobraźmy sobie klienta, który postanowił sprzedać mieszkanie. Nie ma wiedzy na temat rynku nieruchomości, nie wie, za ile sprzedać lokal, a dodatkowo brakuje mu czasu, aby przygotować mieszkanie do sprzedaży, zgłasza się więc do biura nieruchomości. Dobry pośrednik w pierwszej kolejności zaproponuje przeprowadzenie oszacowania wartości mieszkania według ściśle określonych kryteriów, zwracając szczególną uwagę na:
– stan prawny nieruchomości,
– rok, w którym nieruchomość została wybudowana,
– lokalizację,
– metraż mieszkania oraz jaki jest w nim układ,
– piętro,
– dodatkowe pomieszczenia np. komórka lokatorska, miejsce postojowe w hali garażowej, ogródek,
– standard wykończenia mieszkania oraz jego stan techniczny.

Co więcej, jeśli zauważy potencjał nieruchomości, zaproponuje dodatkowe, niskobudżetowe działania, dzięki którym wartość lokalu wzrośnie. Klient decydując się zatem na współpracę z biurem nieruchomości, ma gwarancję, że w interesie pośrednika leży nie tylko profesjonalna usługa, ale także osiągniecie najkorzystniejszej ceny za nieruchomość.


3. Przygotowanie do sprzedaży (home staging)

Pośrednik, zanim wystawi ogłoszenie o sprzedaży, zajmie się także liftingiem nieruchomości. Najbardziej czasochłonna i wymagająca największych nakładów pracy jest renowacja. Jeśli jednak pośrednik uzna, że warto odświeżyć ściany i je odmalować, wymienić uszczelki w cieknących kranach czy obwieszone zawiasy w szafkach, warto mu zaufać. Drobny remont może podnieść wartość nieruchomości, ale także skłonić potencjalnych nabywców do zakupu Twojego mieszkania. 

Co jeszcze zaoferuje Ci pośrednik? Home staging, czyli profesjonalne przygotowanie mieszkania do sprzedaży bądź wynajmu. Usługa ta, oferowana przez doradców ma za zadanie sprawić, że pierwsze wrażenie w kontakcie z ofertą lub podczas oglądania nieruchomości będzie pozytywne i zachęci klienta do sfinalizowania transakcji.

4. Marketing + oferta

Jeśli nadal zastanawiasz się, co wlicza się w opłatę za współpracę z agentem nieruchomości, podpowiemy – marketing. Wiedza z zakresu reklamy i promocji jest niezbędna, aby móc profesjonalnie podejść do sprzedaży nieruchomości. Marketing agencyjny jest dużo bardziej skuteczny niż samodzielne działania klienta i opiera się zarówno na wiedzy, jak i doświadczeniu w promocji nieruchomości.

Dobry pośrednik wie, w jaki sposób wydobyć, opisać oraz zaprezentować zalety mieszkania, a jego mankamenty przedstawić, jako wyzwania, a nie blokery zakupowe. Wykona także lub zleci zrobienie atrakcyjnych zdjęć już wcześniej zaaranżowanego lokum, tak aby klient mógł sobie zwizualizować zamieszkanie właśnie w Twojej nieruchomości.

To jednak nie wszystko. Biura nieruchomości promują swoją markę oraz wystawione oferty, a płatna reklama internetowa, która jest dobrze przygotowana i skonfigurowana, to większa szansa na szybką sprzedaż.


5. Prezentacja nieruchomości

O prezentacji nieruchomości, która również składa się na opłatę dla doradcy, chyba nie trzeba wspominać. Zatroszczenie się o potencjalnego klienta, rzeczowe, sprawne przedstawienie oferty, uwypuklenie zalet nieruchomości, zwrócenie szczególnej uwagi na rejon, w którym się znajduje i zalety płynące z mieszkania w danej miejscowości czy dzielnicy – to wszystko doradca opowie klientom podczas spotkania. Co więcej, klienci mogą poczuć się bezpieczniej, kiedy nieruchomość będzie prezentowana przez pośrednika. Wynika to również ze stereotypu, że właściciel mieszkania licząc na korzyść, może zataić istotne informacje o np. jego stanie technicznym.

6. Dokumenty

Czas na finalizację transakcji, ale bez obaw, jeśli zatrudniłeś biuro nieruchomości, nie musisz się martwić o przygotowanie dokumentów. Doradca zajmie się tym za Ciebie, oszczędzając Ci zarówno nerwy, jak i czas. Nie będziesz musiał zajmować się pozyskaniem zaświadczenia o braku osób zameldowanych, braku długów wobec administracji lub wspólnoty, czy formułowaniem umowy sprzedaży. Agent nieruchomości poprowadzi także działania we współpracy z notariuszem w kwestii kompletacji i przygotowania niezbędnych dokumentów. 

Podsumowanie

Współpraca z pośrednikiem niesie ze sobą wiele wymiernych korzyści. To nie tylko oszczędność czasu i gwarancja profesjonalizmu, ale również minimum formalności oraz bezpieczeństwo transakcji. Podsumowując, na wynagrodzenie pośrednika składa się:

  1. systematycznie poszerzana wiedza, znajomość trendów panujących na rynku nieruchomości oraz doświadczenie,
  2. wycena nieruchomości,
  3. home staging, czyli przygotowanie nieruchomości do sprzedaży,
  4. usługa marketingowa oraz przygotowanie i opublikowanie oferty sprzedaży,
  5. prezentacja nieruchomości,
  6. współpraca z notariuszem oraz przygotowanie dokumentów finalizujących transakcję.

Powierzając nam swoje nieruchomości, klienci otrzymują unikalną usługę, która jest skrojona dokładnie na ich potrzeby, tak aby przyśpieszyć sprzedaż i uzyskać jak najlepszą ofertę zakupu. Wiedzą oni, że współpracując z naszymi doradcami, mogą mieć pewność, że wszystkie procedury zostaną przeprowadzone we właściwej kolejności i zgodnie ze sztuką. Stawiając na partnerstwo w relacjach z klientami, tak naprawdę, zyskują trzy strony: sprzedający, kupujący oraz pośrednicy. Jeśli zatem pracę na cały etat, związaną ze sprzedażą nieruchomości, może wykonać za Ciebie agent, to chyba warto skorzystać z jego wiedzy i umiejętności.

Zostaw komentarz