Rynek nieruchomości – co było w 2021 i co nas czeka w 2022?

28 lutego 2020
0 Komentarzy
Rynek nieruchomości - co było w 2021 i co nas czeka w 2022?

Bez wątpienia styczeń to czas podsumowań oraz prognoz na rok 2022. My jako ogólnopolskie biuro nieruchomości zrobiliśmy małe podsumowanie: rok 2021 był dla nas rekordowym. Czy na tym poprzestajemy? Absolutnie nie! Dopiero 2022 będzie przełomowy! Będzie się działo! Mamy swoje plany i strategie na rozwój, ale również jesteśmy w kontakcie z ważnymi graczami na tym rynku. Zobaczmy, zatem co mają do powiedzenia przedstawiciele serwisów związanych z nieruchomościami!

Jarosław Święcicki, CEO / Prezes Zarządu Grupy Morizon-Gratka

Rok 2021 był z pewnością dobry dla profesjonalnych graczy rynku nieruchomości – zarówno pośredników jak i deweloperów, a także portali – w tym dla wydawanych przez nas morizon.pl i gratka.pl.

Curabitur massa magna, tempor in blandit id, porta in ligula. Aliquam laoreet nisl massa, at interdum mauris sollicitudin et. Mauris risus lectus, tristique at nisl at, pharetra tristique enim.

Nullam this is a link nibh facilisis, at malesuada orci congue. Nullam tempus sollicitudin cursus. Nulla elit mauris, volutpat eu varius malesuada, pulvinar eu ligula. Ut et adipiscing erat. Curabitur adipiscing erat vel libero tempus congue. Nam pharetra interdum vestibulum. Aenean gravida mi non aliquet porttitor. Praesent dapibus, nisi a faucibus tincidunt, quam dolor condimentum metus, in convallis libero ligula ut eros.

Rok 2021 był z pewnością dobry dla profesjonalnych graczy rynku nieruchomości – zarówno pośredników jak i deweloperów, a także portali – w tym dla wydawanych przez nas morizon.pl i gratka.pl. Rynek był bardzo rozgrzany – notowaliśmy dużą przewagę popytu nad podażą, co oznaczało dla rynku dużo szybszy obrót nieruchomościami, większe zapotrzebowanie na profesjonalne usługi – zwłaszcza u osób kupujących nieruchomości oraz szybki wzrost cen. Pewnym paradoksem tego stanu rzeczy było to, że spadła ilość ogłoszeń na rynku – zarówno wtórym – jak i pierwotnym – według naszych szacunków nawet o 20% względem lat poprzednich.

Dla Grupy Morizon-Gratka był to rok integracji – dla wszystkich naszych klientów uruchomiliśmy połączoną ofertę umożliwiającą deweloperom i agencjom nieruchomości w jednym abonamencie dotarcie do najszerszego grona odbiorców na rynku – połączonego zasięgu naszych portali (Morizon, Gratka, Noweinwestycje, Domy) z zasięgami naszych partnerów – m.in. Onet.pl, Allegro.pl, BusinessInsider, Forbes. Dzięki temu za naszym pośrednictwem nasi klienci są w stanie dotrzeć do zdecydowanej większości poszukujących nieruchomości na wszystkich półkach cenowych – od segmentu popularnego do luksusowego.

W 2022 roku spodziewamy się większej równowagi na rynku – z jednej strony ucieczka przed inflacją nadal będzie skłaniała klientów do zakupów, z drugiej strony rosnące stopy procentowe będą ograniczać popyt. Jeśli chodzi o podaż to pogłębiający się brak miejsc do zabudowy w centrach miast, będzie przenosić aktywność deweloperów bardziej na obrzeża. Dla rynku może to oznaczać pewne rozwarstwienie – nadal wzrost cen w prestiżowych lokalizacjach i jednocześnie stabilizację w segmencie popularnym. Oczywiście wszystko to zależeć też będzie od ogólnej kondycji gospodarki.

Dla Grupy Morizon – Gratka to będzie z kolei rok mocnego rozwoju usług dla naszych klientów – tak jak rok 2021 był dla nas rokiem integracji usług, tak 2022 będzie rokiem nowych produktów – chcemy rynek pozytywnie zaskoczyć naszymi nowymi inicjatywami

Jarosław Święcicki, CEO / Prezes Zarządu Grupy Morizon-Gratka
Michał Kurczycki, Dyrektor zarządzający portalu Nieruchomosci-online.pl

W 2021 roku popyt niezwykle pobudził rynek. W styczniu Nieruchomosci-online.pl odwiedziła rekordowa liczba 5 milionów poszukujących. W obliczu pandemii zanotowaliśmy też zmianę w postrzeganiu zawodu pośrednika – już ponad 54 proc. poszukujących mieszkania i 61 proc. poszukujących domu na portalu deklaruje potrzebę korzystania z usług doradcy ds. nieruchomości. To ogromny sukces branży, a nasza głęboka satysfakcja.

Proces budowy wizerunku pośrednika zaczęliśmy w 2014 roku wraz ze startem programu Profesjonalny Agent. Promocja sylwetek profesjonalistów z wiedzą i doświadczeniem przynosi nieustający wzrost liczby kontaktów z prezentacji biur i agentów oraz niewymierną korzyść – większe zaufanie do branży. Pandemiczne czasy to również dostosowanie się do nowego sposobu pracy, w tym zwiększona rola wirtualnych spacerów. Dzięki bezpłatnemu Kreatorowi wizyt online od Nieruchomosci-online.pl tworzenie wirtualnych wizyt stało się szybkie, proste i łatwo dostępne dla każdego pośrednika, co doceniają poszukujący.

Przeszło 2 tysiące głosów pośredników i pośredniczek z całej Polski, stało się w 2021 roku podstawą najbardziej rzetelnego badania temperatury polskiego rynku nieruchomości, stworzonego we współpracy z Uniwersytetem Ekonomicznym we Wrocławiu. Za nami premiera Indeksu nastrojów pośredników w obrocie nieruchomościami (INPON) – pierwszego w Polsce badania będącego najbardziej aktualną i rzetelną oceną rynku, po którą sięgają największe media tj. Polska Agencja Prasowa, „Rzeczpospolita” czy „Gazeta Wyborcza. Jest on dla nas narzędziem budowania siły środowiska, jako najlepszego źródła wiedzy o motywacjach i determinacji kupujących i sprzedających.

Ten rok to rok odwagi, determinacji i wspólnoty. To rok już nie pod hasłem „Róbmy swoje!”, ale „Budujemy wspólnie”. My – portal Nieruchomosci-online.pl, jako najlepszą przestrzeń do poszukiwania nowego domu, pozycję lidera w Google oraz świadomość marki wśród Polaków poprzez liczne kampanie reklamowe. Pośrednicy – Wasze biura, marki osobiste oraz najlepsze standardy obsługi klienta i współpracy. Wspólnie – profesjonalny wizerunek branży i zawodu pośrednika w Polsce.

Michał Kurczycki, Dyrektor zarządzający portalu Nieruchomosci-online.pl
Marcin Krasoń, dyrektor PR i komunikacji obido.pl:

2021 rok był dla obido absolutnym przełomem. Zimą dołączyliśmy do Grupy OLX i wspólnie z Otodom oferujemy deweloperom usługę na niedostępnym dotąd w Polsce poziomie. Od początku istnienia obido wiedzieliśmy, że dane to potężny oręż, ale dopiero połączenie sił z OLX i Otodom daje nam taki obraz rynku (zarówno od strony popytowej jak i podażowej), o jakim marzyliśmy od początku. O ofercie deweloperów i potrzebach klientów na najważniejszych rynkach wiemy prawie wszystko. To „prawie” to nasza motywacja, by pracować dalej i w 2022 przygotować kolejne usprawnienia, które zrewolucjonizują rynek mieszkaniowy.

W ostatnich kwartałach preferencje kupujących zmieniały się częściej niż dotąd, w 2022 r. ważniejsze niż dotąd będzie więc bycie blisko klienta i wsłuchiwanie się w jego potrzeby. Tym bardziej, że czas gdy do biur sprzedaży ustawiały się kolejki chętnych mamy już za sobą. Wzrost stóp procentowych i wysokie ceny studzą nieco zapędy kupujących, acz nie spodziewam się spektakularnego odwrócenia trendu i spadku cen mieszkań.

Jako obido chcemy w przyszłym roku rozwinąć skrzydła i wykorzystać możliwości, które daje nam bycie częścią Grupy OLX. Dostęp do tak ogromnej ilości danych pozwoli nam przygotować dla deweloperów rozwiązania, o których konkurencji się nie śniło”.

Marcin Krasoń, dyrektor PR i komunikacji obido.pl:
Jarosław Krawczyk, Manager PR Otodom:

Rok 2021 na rynku nieruchomości był niezwykle ciekawy i intensywny. Przede wszystkim stał pod znakiem ogromnego popytu na mieszkania i jeszcze większego – na domy i działki budowlane. Głównymi czynnikami, które go ukształtowały były zmiany potrzeb mieszkaniowych Polaków w dobie pandemii oraz pracy i nauki zdalnej oraz równie odczuwalny pęd ku inwestowaniu w nieruchomości spowodowany niskim oprocentowaniem lokat połączonym z wysoką inflacją. Za tym popytem niekoniecznie nadążała podaż – w porównaniu z końcówką roku 2020 w ofercie Otodom było o 10% mniej mieszkań i o 15% mniej domów. Ta nierównowaga popytu i podaży przełożyła się na ceny, które także biły rekordy. Cena ofertowa przeciętnego mieszkania na rynku wtórnym w listopadzie był o 11% wyższa niż rok wcześniej, a domu – aż o 24%. Nieco mniejsze podwyżki zaobserwowaliśmy na rynku pierwotnym – odpowiednio 5% i 22%.

Zakończony rok to także duże zapotrzebowanie ze strony klientów na profesjonalne usługi ze strony agentów i odpowiedź na to ze strony Otodom – nowe funkcjonalności, które pozwalają im lepiej spełniać ich oczekiwania.

Jarosław Krawczyk, Manager PR Otodom:

Jak widać w 2021 roku, portale postanowiły połączyć siły, rozszerzać ofertę i dzielić się z nami danymi. Ten rok również zapowiada się interesująco. Niektóre z nich zapowiadają chęć działania na rzecz poprawy wizerunku pośrednika (czekamy na konkrety), inne w nowe usługi i narzędzia dla biur (mamy nadzieję, że zostaniemy zaproszeni do testów przydatności, bo mamy wrażenie, że nie wszystkie usługi wprowadzane są konsultowane z biurami).

My ze swojej strony możemy podsumować, że czasy dynamiczne i ciągłych zmian są szansą wyłącznie dla profesjonalnych biur, dla tych którzy potrafią analizować i przewidywać. W okresie rosnących kosztów nie tylko marketingowych, ale praktycznie z każdej strony, warto jednoczyć siły, współpracować i w ten sposób optymalizować procesy oraz kompresować koszty. Warto przyglądać się, co robią więksi gracze od nas. I właśnie tego życzymy wszystkim biurom w Polsce. Nie bójcie się zmian, miejcie szeroko otwarte oczy i głowy na zmiany, współpracę oraz konsolidacje.

Do usłyszenia!

Autor: Dorota Dwornik

Zostaw komentarz